describe your menu link here

describe your menu link here

describe your menu link here

describe your menu link here

describe your menu link here

describe your menu link here

describe your menu link here

describe your menu link here

Efficiënt werken met een commercieel opleidingsplan voor jouw garage

Commerciële mensen zijn net zo belangrijk voor uw garagebedrijf als monteurs. De juiste commerciële instelling hebben of deze vaardigheden aanleren kan soms best lastig zijn. Een commercieel opleidingsplan volgen kan u zeker helpen bij het ontwikkelen van deze vaardigheden. Denk aan het maken en houden van tevreden klanten, het opbouwen en onderhouden van klantrelaties of het verbeteren van bedrijfsprocessen. Het beheersen van deze vaardigheden is een must als je jezelf als bedrijf wil onderscheiden in de automotive branche.

Nieuwe klanten middels netwerken

Klantrelatiebeheer is erg belangrijk voor een bedrijf. Het is essentieel om klanten tevreden te houden en ze dus niet indirect naar de concurrent te sturen. Tevens moet er ook aandacht worden besteed aan het uitbreiden van je netwerk. Hiermee kun je weer nieuwe klanten bereiken. Kijk bijvoorbeeld alleen eens naar familie, kennis of vrienden. Zouden zij misschien niet iets kunnen betekenen voor je bedrijf? Het onderhouden en uitbreiden van je eigen netwerk is daarom net zo belangrijk. Hiermee kun je de naamsbekendheid van het bedrijf en de gunfactor van jezelf vergroten en hierdoor weer nieuwe klanten bereiken. Waar kun je nou laagdrempelig netwerken? En hoe krijg je inzicht in je eigen netwerk? Tijdens een commercieel opleidingsplan leer je daarom ook hoe je jouw doelgroep kan bepalen en benaderen. Hoe je jouw USP’s verwerkt in een effectieve en heldere ‘elevator pitch’ en kun je het ‘netwerkgesprek’ in de praktijk oefenen.

Commerciële vaardigheden ontwikkelen

Het aanleren van ‘harde’ salesvaardigheden is nergens voor nodig. Zorg voor een goede relatie met de klant. Bouw een vertrouwensband op en geef de klant het juiste advies. Vertrouwen win je immers alleen maar door middel van goede adviezen en de juiste service. Creëer bijvoorbeeld een win-winsituatie door middel van upselling. Dit is één van de makkelijkste commerciële vaardigheden. Wijs de klant bijvoorbeeld op andere mankementen als de auto voor een onderhoudsbeurt uw garage binnenkomt. Als u de klant wijst op mogelijke onkosten in de toekomst, zal de klant met een tevreden gevoel de deur uitgaan. Ook genereert u op deze manier meer omzet. Er zijn ten slotte nog tal van andere commerciële vaardigheden. Als deze er eenmaal ingebakken zitten, zullen deze helpen om uw garage een flinke zet in de goede richting te geven. Klantgerichtheid is dus erg belangrijk en staat centraal in ieder commercieel opleidingsplan.  

Samenwerken en samen ontwikkelen

Het is belangrijk om te weten hoe je bedrijfsprocessen kunt optimaliseren. Hierna kun je een goed gestructureerd plan opstellen om dit te realiseren. Hierdoor zal je meer overzicht en rust creëren en zal de klanttevredenheid toenemen. Efficiënt werken is een must, maar ook samenwerken is minstens zo belangrijk. Weten waar anderen binnen het bedrijf mee bezig zijn en hierop in kunnen spelen. Wat als we van elkaar niet eens meer weten wat we aan het doen zijn? Dan kan het een grote chaos veroorzaken binnen het bedrijf. Belangrijk is het kritisch leren kijken naar de werkzaamheden van je collega’s zodat je hier passende en leerrijke feedback op kunt geven. Als je samen wil ontwikkelen, zul je ook goed samen moeten kunnen werken. Tijdens een commercieel opleidingsplan kom je veel te weten over zowel individuele- als teamontwikkelingen en leer je effectief overleggen aan de hand van de klantvraag.


Een commercieel opleidingsplan heeft dus veel te bieden voor een garagebedrijf. Naast deze aspecten zijn er nog veel meer belangrijke leerpunten. Het primaire doel van een commercieel opleidingsplan is het aanleren van commerciële vaardigheden. Wat dacht je bijvoorbeeld van het verbeteren van je verkoopstrategie? Het secundaire doel is resultaat in omzet en rendement. Niet eenmalig, maar met een blijvend effect. Inzicht krijgen in je doelen en hoe je deze kunt bereiken? Tijdens een commercieel opleidingsplan wordt er gewerkt middels herkenbare situaties uit de dagelijkse praktijk. Zo zitten er dus altijd herkenningspunten in het traject zodat er efficiënt geleerd kan worden. Want leren doe je natuurlijk het beste in de praktijk. Interesse gekregen in het volgen van een commercieel opleidingsplan? Bekijk dan wat Automotive Academy nog meer te bieden heeft in een commercieel opleidingsplan. Automotive Academy: het onafhankelijke instituut dat alle automotive kennis van Nederland onder één dak samenbrengt.

Meer info : klik hier
>