describe your menu link here

describe your menu link here

describe your menu link here

describe your menu link here

describe your menu link here

describe your menu link here

describe your menu link here

describe your menu link here

Geautomatiseerd inkoopadvies met behulp van specialistische computerprogramma’s

Technologie is niet meer weg te denken uit onze samenleving. En die technologie heeft ons leven steeds makkelijker gemaakt. Diverse zaken worden ons uit handen genomen in zowel ons persoonlijke als ons professionele leven. Ook inkopers maken steeds meer gebruik van specialistische computerprogramma’s zoals EDI en MRP om een beter inkoopadvies aan hun cliënten te kunnen verstrekken. Met deze programma’s zijn inkopers in staat om verkoop-, inkoop, en producties aan elkaar te koppelen en zo een beter inkoopadvies te geven met betrekking tot de toekomst. Het opstellen van een inkoopadvies gaat ook een stuk sneller doordat een inkoper niet eerst alle informatie nog bij elkaar moet gaan zoeken. In plaats daarvan zijn alle belangrijke cijfers al opgenomen in het computerprogramma.

 

Tactisch inkoopadvies, de fijne lijn tussen bedrijfsbeleid en sociale interactie

Het kiezen van een leverancier en het vaststellen van de voorwaarden voor het leveren van de producten of diensten door de leverancier, valt onder de term tactisch inkoopadvies. Bij deze voorwaarden wordt een inkoopadvies uitgebracht dat zich richt op zaken als de prijs, maar ook de menselijke kant is hierbij belangrijk. In het verkoopadvies moet enerzijds rekening worden gehouden met het inkoopbeleid van het bedrijf, maar tegelijkertijd spelen de sociale interacties tussen inkoper en leverancier een grote rol in de relatie op de lange termijn. Sociale overwegingen die een tactisch inkoopadvies kunnen beïnvloeden zijn bijvoorbeeld politieke overwegingen of een vertrouwensband, of natuurlijk het gebrek daaraan.

 

Strategisch inkoopadvies als middel voor beleidsbepaling van een organisatie of bedrijf

Voor elk bedrijf is het belangrijk om vast te leggen welke speerpunten belangrijk zijn voor het bedrijf. Pas dan kan een strategisch inkoopadvies worden uitgebracht. Strategisch inkoopadvies richt zich op de inkoopstrategie van bedrijven ten opzichte van goederen of diensten. Dit inkoopadvies kan zich richten op de soort leveranciers die worden benaderd, maar kan bij een andere strategie, zoals kosteneffectiviteit, zich ook richt richten op bijvoorbeeld kostenbeheersing. Deze vorm van inkoopadvies kan toegepast worden in iedere markt, ongeachte het product of de dienst die wordt aangeboden. Het gaat immers om de strategie erachter, welk speerpunt wordt door een bedrijf of organisatie belangrijk gevonden. En of die strategie dan wordt toegepast in een bedrijf dat grondstoffen verkoopt of een uitzendbureau dat vooral diensten aanbiedt, maakt dan niet zoveel uit.

Meer info : klik hier
>