Als bedrijf wil je het liefst dat je veel geld verdient en dat je personeel tevreden is. Dit zijn twee dingen die volgens sommige niet hand in hand gaan. Om veel geld te verdienen, moet er hard gewerkt worden. Hard werken is niet voor iedereen weggelegd en veel werknemers ervaren dit dus als vervelend. Er is echter een verschil tussen hard werken en goed werken. Goed werk is lastiger te leveren, maar met de juiste motivatie en opleiding kan iedereen dit voor elkaar krijgen. Werknemers zullen niet uit zichzelf hard en goed gaan werken. Er moet een reden voor hen zijn om dit te gaan doen. Werknemers die goed en hard werken worden ook wel tevreden en/of betrokken werknemers genoemd. Tevredenheid en betrokkenheid is iets dat niet moeilijk te kweken is bij werknemers, alleen moet je wel weten hoe je dit aanpakt. Het is belangrijk om vooraf te weten hoe werknemers denken over hun werk en de organisatie waarvoor zij werken. Als je hierover vragen zal stellen aan je personeel zullen zij hierover moeten nadenken, en dat alleen al kan het een en het ander teweeg brengen bij werknemers. Daarom kan het handig zijn om de medewerkerstevredenheid te meten. Door dit te meten weet je vanuit welke positie de werknemers denken, en waar ze ongeveer naartoe zouden moeten. Een van de makkelijkste triggers voor werknemers kan een prijs zijn. Als werkgever kan je “werknemer van de maand invoeren”. Twaalf keer per jaar wordt er een etentje weggegeven voor de beste werknemer van die specifieke maand. Dit zet werknemers er toe om beter hun best te doen. Daarnaast kan je als werkgever er ook voor kiezen om je werknemers bezig te houden met het groeien van hun carrière. Je kan je werknemers een loopbaancoach aanbieden waardoor ze zich beter kunnen ontwikkelen en uiteindelijk meer waarde voor je bedrijf hebben. |
Meer info : klik hier |